Monday, May 25, 2015

Interview fakulti dentistry uitm

Since i am the first batch who undergo the interview for this year, so saya rasa terpanggil untuk share pengalaman saya dalam interview tersebut. Actually fakulti pergigian UITM ni dah lama ditubuhkan since 2006 but ni first time ade interview. Saya pun mcm pelik jugak kenapa tetibe ade kan. Tapi biasalah critikal course mestilah nak pilih yg terbaik right. So my interview was held on Sunday which is yesterday. I got Uitm Shah Alam for my interview place. But nanti belajar bukan kat situ but kat Sg Buloh. 

Straight to the point. Ok soalan first why do u want to take dentistry. Second, what is dentistry? Third, is dentistry ur first choice? Fourth what do u know about uitm? Fifth do u like arts? Hmm tu je kot. N ade tnya bdg apa yg awk tau dlm dentistry ni. So saya nasihatkan adik2 semua nnti google lah sikit pasal dentistry and so on. Jangan datang dgn otak yg kosong langsung taktahu pape. And saya pun tak sangka akan ditanya tentang UITM tu. Because i was not prepared the answer at all. I mean saya just research pasal dentistry faculty je and not about the uitm history. Saya pun taktahu apa skema jawapan yg sebenar huhu. Yang bestnya panel yg saya dapat sangat baik dan lembut je. Means bukan jenis yg annoying lah. Takde nak buat kita cuak ke apa. So alhamdulillah. N soalan first choice tu saya tipu je dgn mengatakan ya. Sbb nnti dia tanya banyak2 kenapa bukan first choice, nnti satu hal pulak nak jawab. 

Besides, you must come early to the interview! DATANG AWAL. Kalau kat tempat interview lain dia ikut nama so kalau nama saya huruf H mmg awal la jugak. But malangnya kat shah alam ni dia ikut first come first serve. And i came a bit late at that time sebab mengharapkan orang nak hantar. Orang tu pulak terlambat sikit so redha jela. Bayangkan sampai around 8.45 cmtu and tggu my turn until 12. Then tggu lg nak masuk bilik iv at 1 pm baru masuk. I was in the last group i think. The key is datang awal. And before interview ade ujian personaliti bertulis and colour blind test. Then buat wire bending. Bentuk dia bg senang je. I bet dia tak tengok sangat pun wire bending tu. Asalkan ade bentuk haha. But do the best jela whatever it is. I think that's all. Kalau ade rezeki insyaAllah jadilah saya budak pergigian uitm and kalau tak itu maknanya Allah lebih tahu apa yg terbaik buat saya. Sekian, adios 😊





My story not yours :) Thankyou !

1 Critism (;:

Ajmal Tahani said...

salam hajar.. jenjalan kt blog awak :)

Post a Comment

COPYRIGHT HAJAR HUMAIRA RAMLAN :)